loader
Poradnik rolnika

Jakie oleje stosować w używanych ciągnikach?

  • 19 czerwca 2018

W nieco starszych ciągnikach kwestia serwisu nie ma już tak dużego znaczenia, jak w przypadku maszyn nowych. Należy jednak pamiętać o kilku podstawowych sprawach.

Na wielu polskich gospodarstwach wykorzystuje się ciągniki, które liczą kilkanaście czy kilkadziesiąt lat. Są to bardzo często maszyny w dobrym stanie technicznym, które jak najbardziej do pracy się nadają. Wykorzystuje się je do transportu czy prostych prac polowych.

Czasami jednak należy w maszynie wymienić olej. To co jeszcze kilkanaście lat temu proste było, teraz może sprawiać nie lada kłopot. Dawniej oleje do ciągników kupowano na ogół spod lady, a wybór był niewielki. Królował superol CB i to jego stosowano najczęściej. Potem pojawił się  olej LUX-10. Dzisiaj wybór jest oczywiście o wiele większy, co jednak nie znaczy, że łatwiejszy.

W przypadku starszych ciągników dobrym rozwiązaniem są zawsze oleje mineralne do ciągników rolniczych typu CC i CD. Chyba lepsze są oleje CD, bo nie powodują wypłukiwania osadów w  komorze spalania. W starych ciągnikach nie powinno się natomiast stosować olejów syntetycznych i półsyntetycznych, bo to z celem się mija.

Oleje mineralne. O czym pamiętać?

Oleje mineralne do ciągników rolniczych są gęste. Tworzą one warstwę filmu olejowego na cylindrach i panewkach. Przy odpowiednim ciśnieniu wał korbowy po takim filmie się ślizga. Jednak nieprawidłowa regulacja zaworu może powodować wzrost ciśnienia oleju w instalacji silnikowej, co powoduje zniszczenie panewek.

Preparaty do ciągników

W starych ciągnikach pompy olejowe nią są urządzeniami dokładnymi, ale radzą sobie w wytwarzaniu ciśnienia na odpowiednim poziomie, o ile pracują na gęstych olejach mineralnych. Nie radzą sobie natomiast z olejami syntetycznymi.

Olej do skrzyni biegów. Problem czy nie?

W starych maszynach skrzynia biegów i dyferencjał znajdują się w jednym korpusie zalanym olejem. Wykorzystuje go również podnośnik hydrauliczny. To rozwiązanie bardzo popularne, ale i z wadami.

Oleje do ciągników rolniczych mają w swoim składzie dodatki różnego rodzaju, które preferują do danego celu określony typ oleju. Powodują one, że jeden olej dobrze się spręża i gwałtownie sprężony nie pieni się - typ HL,  a inny posiada dobre właściwości smarne, skutecznie ograniczając tarcie - typ GL.

Jeszcze kilkanaście lat temu z dostępnością specjalnych olejów był na rynku naprawdę spory problem. Wówczas do skrzyń biegów trafiały oleje przekładniowe, a niekiedy oleje hydrauliczne. Innego wyboru po prostu nie było. Spisywały się w tej roli, co ciekawe, dość dobrze.