loader
Przyczepy rolnicze

Przyczepy o ładowności 14 ton - co wybrać?

  • 19 lipca 2018

Chcąc kupić dwuosiową przyczepę o ładowności 14t mamy naprawdę szeroki wybór na rynku. Na początku możemy mieć mylne wrażenie podobieństwa jednak każdy pojazd różni się od siebie. Czego szukać i na co zwracać uwagę?

Ładowność to pierwszy parametr podczas wyboru. Prawo pozwala przewozić od 13 do 14t. Oczywiście chodzi o ograniczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów dwuosiowych do 18t i uwzględnienia masy własnej przyczep (4-5t). 

Wymiary skrzyni ładunkowej to kolejny element. Wszystkie przyczepy mają "szerokość paletową" i pozwala ona wstawić 2 europalety o długości 1,2m. Długość skrzyni jest ważna jeśli chcemy przewozić okrągłe bele. Waha się ona od 5 do 6m. Pojemność to również istotny parametr. Każda firma oferuje kilka konfiguracji burt i nadstawek. Pozwalają one dostosować pojemność do oczekiwań i potrzeb.

Pamiętajmy, że przyczepy o ładowności 14t są wysokie (2,8-3m). Do tego sprawdźmy wysokość podłogi przyczepy od podłoża, bo wpływa ona na środek ciężkości, a to z kolei przekłada się na stabilność przyczepy. Przy załadunku ręcznym niska podłoga jest atutem. Parametr ten może być różny, od 1,36 do 1,48m.

NIE TYLKO PARAMETRY

Oględziny ramy powinny być pierwszą rzeczą jaką robimy przy wyborze przyczepy. Najczęściej możemy znaleźć ramy z profilem zamkniętym lub w kształcie dwuteownika. Rama zamknięta jest teoretycznie sztywna, a to jest ważne w celu utrzymania szczelności przyczepy oraz przy wyładunku na nierównym terenie.

Duża ładowność przyczepy

Przekrój dwuteownika lepiej "pracuje", dlatego ramy są mniej skłonne do uszkodzeń. Jednak ryzyko jej zgięcia podczas wywrotu na nierównym terenie jest wyższe. Tak na prawdę trudno określić, która z nich jest lepsza i trwalsza. Poza kształtem ważny jest rodzaj zastosowania stali, grubość oraz technologia produkcji.

Oprócz tych elementów ważne jest także wykonanie spoin i powłoka lakiernicza. Lakier zwykle nakładany jest standardowo choć zdarzają się przypadki gdzie ramy malowane są proszkowo lub są ocynkowane. Te ostatnie są podobno najbardziej skuteczne jednak też najdroższe z możliwych metod zabezpieczenia antykorozyjnego stali. W detalu przyczepy z ramami, które są ocynkowane nie różnią się cenowo od innych.

Podczas sprawdzania podwozia ważny jest typ zastosowania osi. Warto wybierać konstrukcje z osiami homologowanymi na 50 czy 60 km/h. Są w nich wydajniejsze układy hamulcowe, a te z kolei są bardzo ważne jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa transportu. Najczęściej stosowany jest 2-przewodowy układ hamulcowy. Dla wielu przyczep jest opcja montażu 1-przewodowego lub hydraulicznego układu. Jeśli wybieramy cały zestaw czyli ciągnik z przyczepą najlepiej wybrać hamulce hydrauliczne. Są one mniej bardziej odporne na zmiany temperatury i trwałe w działaniu. Do tego mają łatwą konstrukcję, czyli dwa małe siłowniki po stronie przyczepy, a cały układ wbudowany jest w ciągnik.

Dalej trzeba wybrać typ i rozmiar ogumienia. W typach 14t stosuje się opony w rozmiarze 385/65R22.5, ale jest opcja innej szerokości np. 425mm, 455mm czy 500mm. Szerokie koła są najlepsze podczas żniw, gdyż wtedy mamy do czynienia z trudnymi warunkami terenowymi, a także podczas transportu jesienią ziarna kukurydzy lub beli z podmokłych łąk. Wciąż musimy podjąć decyzję jakie opony wybrać, nowe czy regenerowane, tzw nalewki. Ryzyko uszkodzenia nowych opon jest dużo mniejsze niż tych regenerowanych, ponieważ w tych ostatnich jest większa szansa na odklejenie nalanego pasa bieżnika.